Thursday, August 09, 2007

SKRIP PENGAWAL RANGKAIAN 2 METER NET ASTRA

Oleh kerana ramai yang telah bertanyakan skrip untuk menjadi Pengawal Rangkaian atau Net Controller di 2 meter Net ASTRA, maka saya sediakan skrip tersebut di sini sebagai 'panduan' ..


NET CONTROLLER

CERIA BERSAMA ASTRA ( pagi ) / SETIA BERSAMA ASTRA ( malam )

“ Adakah frenkuensi sedang dipergunakan….9W2FND standing-by”

MULA :

Assalammualaikum warahmatullah hi wabarakatuh, selamat pagi dan salam sejahtera.

Dimulakan dengan ucapan “bismillah hirahman nir rahim..”

Disini saya 9W2FND dgn handle operator “ Fandi ” akan memulakan 2 meter Net “ Ceria Bersama ASTRA ” tanggal 20 Mei 2007 bersamaan dgn tahun hijrah 3 Jamadilawal 1428 tepat jam 9.30 pagi atau jam 0930.

Sebelum dimulakan 2 meter Net “ Ceria Bersama ASTRA ”, saya memanggil dahulu mana-mana Ahli Jawatankuasa Tertinggi ASTRA bermula dari 9M2RR atau 9W2ZAJ atau Penyelaras 2 meter Net 9W2IBS…

dipersilakan 9W2FND standing-by.

1. Memanggil mana-mana station untuk ‘check-in’ di 2 meter Net “Ceria Bersama ASTRA”…dipersilakan 9W2FND net controller standing-by.

Sebanyak ………….. station diterima dgn callsign yg lengkap.

( sebutkan station dan callsign )

Saya akan mulakan dengan memanggil station yg sedang ‘mobile atau sukar’.

Memanggil station yg pertama……….. dipersilakan dgn

handle dan lokasi.

Assalammualaikum dan selamat pagi..

9W2FND Net-Controller 2 meter Net “Ceria Bersama ASTRA ” standing-by.

Diterima 5 dan 9 dari 9WO408 repeater G. Ledang.. Tiada membawa sebarang trafik dan terima-kasih diatas check-in anda pada pagi ini. Saya catatkan anda sebagai pemanggil ke ……..

73 dan diharap anda stand-by.

2. Memanggil station yg seterusnya……….. dipersilakan dgn

handle dan lokasi.

Assalammualaikum dan selamat petang..

9W2FND Net-Controller 2 meter Net “Ceria Bersama ASTRA ” standing-by.

PAUSE :

3. Saya membuka laluan kpd station yg membawa trafik ‘kecemasan’ atau memerlukan bantuan….

9W2FND Net-Controller 2 meter Net “Ceria Bersama ASTRA ” standing-by…………..

4. Memanggil mana-mana station untuk ‘check-in’ di 2 meter Net “Ceria Bersama ASTRA”…dipersilakan 9W2FND net controller standing-by.

5. Saya luangkan jaluran kepada mana-mana station dari

Pantai Timur / Utara / Tengah / Selatan untuk ‘check-in’ di 2 meter Net “Ceria Bersama ASTRA”…dipersilakan 9W2FND net controller standing-by.

6. Late-check ( 3 x )

9W2FND Net-Controller 2 meter Net “Ceria Bersama ASTRA ” standing-by…………..

PENUTUP :

Sebelum Net di tutup, saya selaku Net Controller pada pagi ini memanggil sekali lagi mana2 AJK Tertinggi ASTRA untuk sebarang info-trafik…

9W2FND Net-Controller 2 meter Net “Ceria Bersama ASTRA ” standing-by…………..

Diterima ………… station jumlah kesemuanya sehingga

jam ………. Pagi / Malam atau jam 0000.

Trafik yg diterima ialah……………………………….. dari …………..

Terima kasih kpd semua station yg telah ‘check-in’ di 2 meter Net “Ceria Bersama ASTRA”. Saya selaku Net Controller pada pagi ini memohon maaf sekiranya berlaku kesalahan pada diri saya sewaktu mengendalikan Net. Terima kasih sekali lagi kpd semua station yang telah ‘check-in’ pada pagi ini. Oleh itu, saya menutup 2 meter Net ini pada 12.00 tengahari atau jam 1200 dan membuka jaluran untuk kegunaan umum.

9W2FND Net-Controller 2 meter Net “Ceria Bersama ASTRA ”……

73 dan assalammualaikum………….. Jaluran dibuka untuk semua. Dipersilakan..



Skrip ini adalah berdasarkan kepada pengalaman rakan-rakan dan saya sendiri yang pernah mengendalikan 2 meter NET ASTRA...


9W2FND - fandi de' Segamat

73.