Thursday, August 17, 2006

Akta Komunikasi & Multimedia (1998) Section 238..

Gambar ketika Mega Eyeball di Tanamera Polo Club, Sg. Buloh boleh dilihat di
Akta Komunikasi & Multimedia (1998) Section 238.
Pemancaran daripada kelengkapan atau peranti tidak standard
Akta Komunikasi & Multimedia (1998) Section 238. Pemancaran daripada kelengkapan atau peranti tidak standard

(1) Seseorang yang, dengan sengaja atau tanpa alasan yang munasabah, menyebabkan suatu pancaran radio daripada apa-apa kelengkapan atau peranti yang tidak standard adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima puluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya.
(2) Bagi maksud Bab ini, "kelengkapan atau peranti tidak standard" ertinya apa-apa kelengkapan atau peranti yang tidak menepati standard teknik atau tatacara yang disediakan atau ditentukan di bawah Akta ini.
Akta Komunikasi & Multimedia (1998) Section 183
Menjejaskan keselamatan awam suatu kesalahan
Untuk Makluman Semua HAM kalau tower/antenna jatuh atas rumah dan mencederakan atau menyebabkan kematian :
Section 183. Menjejaskan keselamatan awam suatu kesalahan
Seseorang yang menggunakan apa-apa kelengkapan teknik atau sistem yang menjejaskan keselamatan awam adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ratus ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya.

Pengajaran dan pembelajarannya :
Berhati-hati apabila melakukan sesuatu perkara walaupun secara lisan mahupun secara fizikal..Banyak perkara yang perlu diketahui dari segi perundangan sebelum sesuatu subjek tersebut dibincangkan secara 'on air'..Secara mudahnya, jumpa saja kat daratan, kita 'eyeball' .....hehe.

Alhamdulillah, nampak semakin positif penerimaan rakan2 terhadap apa yang sepatutnya dan tidak boleh dilakukan sebagai seorang pengguna radio amatur. Selain tidak mendatangkan keburukan kepada orang ramai dan rakan2 amatur, ia membantu memperkembangkan hobi 'amatur radio' ini kepada masyarakat.

Dari segi QSOnya, perlu lebih banyak rujukan supaya istilah-istilah yang digunakan lebih tepat dan menepati AOP yang sebenar....walaupun terdapat istilah-istilah 'jargon' yang digunakan. Lebih baik berQSO dengan cara yang sesuai sebagai seorang peminat radio amatur dari meniru gaya Pegawai Penguatkuasa Undang2 atau komersil radio. Sepanjang pemerhatian event' yang diadakan, masyarakat lebih tertarik kepada bahasa QSO yang digunakan apabila sesebuah station tersebut dipancarkan...contohnya, "nine whiskey two alpha golf, this is nine whiskey two bravo golf calling and syandby". Dengan sebutan yang 'standard' seperti Guideline in Amateur Radio by MCMC membezakan peminat radio amatur dari CB band atau tow-car operator....perbezaan antara peminat frenkuensi 2 meter dari lain-lain frenkuensi...

Tepuk dada tanya selera...tekan ptt, bicara sendiri....fikirkanlah utk kebaikan bersama.


73 salam "Merdeka, merdeka, merdeka....."